Birgitta Bäckström: Visor för barn och vuxna, läromedel, blogg

"Lär dig att fuska"

2019-11-09

Min tanke var att lägga in några roliga självupplevda skolhistorier idag, men det kändes mer angeläget att påminna om hur det var efter kommunaliseringen av skolan - nu när nya kvastar ska sopa, som inte vet så mycket om skolutvecklingen. Jag tänker på den energiske Isak Skogstad, så ung och oförstörd, men med en brinnande vilja att rädda skolan. Lycka till, säger jag! Det här inlägget från 2007 hittade jag i min hårddisk, där jag sparar ALLT! 

 

 

”Lär dej att fuska!”

Detta råd fick jag av min skolledare, när arbetet i skolan höll på att knäcka mig efter kommunaliseringen på 90-talet. Här listar jag vad vi som lärare tvingades uppleva:

  • stora, åldersblandade barngrupper på lågstadiet
  • fritids in i skolan, fler personalgrupper, utnyttja lokalerna maximalt
  • hög ljudnivå, trängsel, inte en tom eller tyst vrå någonstans, inga tillfällen till återhämtning under dagen
  • neddragna ekonomiska resurser för bl.a. läromedel och lär.tjänster
  • bort med speciallärarna  - lös problemen i klasserna, ”flexibilitet” nytt modeord
  • ständiga diskussioner om organisation i stället för pedagogik
  • påtvingat arbete i s.k. arbetslag, utan egentligt syfte eller sammanhang
  • fler och ofta meningslösa konferenser, ibland även på kvällstid
  • arbetsplatsförlagd tid för lärare trots brist på arbetsplatser, datorer och telefoner för att kunna utföra arbetet
  • krav att undervisa i ämnen man saknade behörighet för
  • äldre lärare = bromsklossar!!! (dessutom dyra!) bort med dem!
  • bort med diagnostisering – det kan skada barnen och tar onödig tid
  • obehörig personal anställdes till lägre löner
  • alla kallades "personal" oberoende av utbildning eller verksamhet
  • lärares meriter, utbildning och lönesättning nedvärderades
  • brist på eller total avsaknad av ämnesfortbildning för lärare
  • brist på tid för pedagogiska samtal för elevernas bästa
  • brist på pedagogisk ledning och framförhållning, kortsiktiga, akuta lösningar
  • brist på kompetenta skolledare
  • brist på handledning eller stöd i ett svårt utvecklingsarbete av skolan
  • ut- och ombyggnad av skolans lokaler under pågående terminer (billigare...)
  • krav att ta dubbla grupper elever för att ersätta sjuka kolleger
  • snabba omstruktureringar av barngrupper för att lösa praktiska problem
  • brist på arbetsro och kontinuitet för både elever och lärare
  • stress, oro och förvirrade barn och föräldrar

 

Man kallade det ”Skolutveckling” istället för att tala klartext.  Det gällde att SPARA pengar! Kommunerna tävlade med varandra om de bästa och billigaste lösningarna för skolan och man experimenterade med våra barn under många år. Vi ser fortfarande resultatet av allt detta i våra skolor.   

(Birgitta 2007 efter pensioneringen då jag vågade vara mer frispråkig...)

Antal kommentarer: 0

Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)