Birgitta Bäckström: Visor för barn och vuxna, läromedel, blogg

Skolmusiken på 60-70-talet - och nu...

2023-09-23

LÅT SÅNGEN TA PLATS I SKOLAN!

Ett citat ur brevet till rektorer och skolledare från Kungliga Musikaliska Akademien och Sjungande barn: "Forskningen är tydlig: barn som sjunger mår bättre. Förutom att det är härligt att sjunga och musicera tillsammans så finns starkt vetenskapligt stöd för att sång hos barn och unga främjar språklig och social utveckling, att sången är en kraft för inkludering och minskat utanförskap och att sång förbättrar koncentration och främjar studieresultat."

      JAAA! Detta har jag vetat under alla mina år som lågstadielärare. Läs här om mina erfarenheter som     klasslärare på lågstadiet 1963-2007. Dessutom var jag barnkörledare i 30 år -  utan musikalisk utbildning. Man kan om man vill, när man känner att det är viktigt!  

 

        Fem argument för mer sång i skolan enligt forskning. 

  • 1. Ökar välmående.    JAG BLIR GLAD OCH PIGG, ORKAR MER
  • 2. Minskar utanförskap VI HÖR IHOP I SAMMA SÅNGGÄNG
  • 3. Främjar likabehandling  ALLA RÖSTER ÄR LIKA VIKTIGA
  • 4. Förenklar språkinlärning RIM, RAMSOR, RÖRELSE, SÅNG
  • 5. Förbättrar studieresultat  LÄSTRÄNING MED SÅNGTEXTER

 

    På 60-talet när jag var nybliven småskollärarinna (som det står i mitt betyg) skulle vi ha musik i våra egna klasser. Musiklärare för lågstadiet var mycket sällsynta, om de ens existerade.

    En grundläggande obligatorisk musikutbildning hade jag med mig i min examen, mest för att kunna spela enkla psalmer till morgonbönen och små visor inom rätta tonomfång för de små barnen.  "Våra visor" av Härén-Hellsing, en bok som var modern och aktuell då, hade noggrann indelning efter barnens tänkta utveckling i olika åldrar. Vissa sånger omfattade 5-6 toner för årskurs ett och var ganska tjatiga. Man hade bevisligen inte så stora förväntningar på barns förmåga. Men Lennart Hellsings texter var roliga och håller än idag och många visor i den boken har jag använt genom åren.  

    Till vår hjälp med musiklektionerna kunde vi få material från Skolradion, med inspelade program ledda av musikläraren Dagny Stern. Hon lärde ut nya sånger, tränade barnens gehör och ledde olika rytmövningar som barnen enkelt kunde följa på bilderna i skolradiohäftet som de hade varsitt ex av. Programmen fanns på rullband som vi beställde via AV-centralen.

     Rullbandspelaren var en teknisk nymodighet med fram, back och stopp! Föregångare till den enklare kassettspelaren, CD-spelaren och allt som kommit sedan.

     Häftena med sånger följde årets växlingar och barnens olika åldrar. Med sig i studion hade Dagny ett antal välsjungande och drillade barn och själv sjöng hon med ljus sopranröst - som jag som "fröken" hade svårt att hänga med i. Jag var ju alt...Men Dagny visste att barnens ljusa röster inte skulle pressas i för låga tonarter, något som nutidens små sångarbarn ofta tvingas till av okunniga pedagoger.

     Färgerna på noterna i häftet är för olika instrumentgrupper. Det gällde att hänga med när kompet på bandet spelade - annars fick man backa bandet och börja om. Stenålder tänker ni, som har all den teknik vi inte ens kunde drömma om på den här tiden.

     Själv hade jag en gammal tramporgel i mitt klassrum, som var en primitiv källarlokal i ett hyreshus. Skolgård? Grupprum? Matsal? Glöm det!! Vi var "saktmodiga, milda och goda" och vågade nog inte ställa krav...!

     Här kommer några foton från radiohäften från 1966-68 som jag sparat. Som du kan se var Gullan Bornemark redan i farten med fina visor, Herr Gårman och Månstegen. Man kunde hitta texter och musik av Gunnel Linde, Lennart Hellsing, Laci Boldeman, Britt G Hallqvist m.fl. och bilderna var bl.a. skapade av Ilon Wikland!

     En favoritvisa bland barnen, som jag minns mycket väl är "Titta vad jag fann!" med ett bibliskt motiv - den skulle väl inte funka att sjunga nu? Britt G Hallqvist och Bertil Hallin skapade den söta visan.

 

 

     Minns du dessa planscher? Minns du Dagny Stern? Minns du frökens tramporgel, trianglar, skrammel-instrument, trummor, kastanjetter...? Minns du skolradiohäftena med tunna blad och glada färger? Olika för hösten och våren.  Var du elev eller var du lärare? Berätta gärna i kommentarsrutan nedan eller FB.

 

     Materialet med de här  planscherna hette Nacka-Serien och jag tror att man kan hitta bilder och mer info på nätet om man söker. Vilket som var först vet jag inte, Nacka-serien eller Sveriges radios musikprogram, det verkar som om de tänkte i samma banor och inspirerade varandra. Jag tror vi hade musiken till planscherna på en liten 45varvs skiva, en EP, sådana kanske ligger kvar i gamla förråd eller skolkällare.

     Visan Positivspelaren som finns på en av planscherna kan man hitta i gamla Nu ska vi sjunga (Veva veva positiv...)  som kom ut 1943 på initiativ av Alice Tegnér.  Den boken hade vi klassuppsättning av och många av visorna sjöng vi i olika sammanhang - utan de kritiska tankar om texter och könsroller som numera gjort boken svartlistad och nästan hånad.

     Musiken till Positivspelaren spelades av en orkester på bandet, barngruppen fick höra andra barn i studion sjunga och hängde väl med så gott det gick. Planscherna minns jag mycket väl, speciellt Veva veva positiv gick hem hos barnen i  åk 1-3.  

     Var man som lärare kass på musik så fanns dessa program som bra hjälpmedel. Själv var jag inte så kass! Jag har alltid haft musik i mina egna klasser och andras, utan hjälp av musiklärare. Att sjunga med barnen var det roligaste jag visste och sjöng gjorde vi ofta och i olika sammanhang, detta trots att jag enbart spelar på gehör.

      På 80-talet började jag komponera egna visor för skolan, en hobby som har varit enormt stimulerande under alla år och som jag fortfarande ägnar mig åt som pensionär. Som ett projekt fick jag förtroendet att starta en skolkör för lågstadiebarnen i min skola och fick då anledning att skapa visor för den. Kören blev så populär att den fanns kvar i sexton år, ända tills jag gick i pension. 20-25 barn ur åk 2 och 3 träffades en lektion under skoltid varje vecka och det resulterade i uppträdanden för egna skolan och andra skolor, för äldreboenden, lokalradion och föreningar. Oftast skedde detta på barnens och min fritid och med positiva föräldrar som stöttade och uppmuntrade. Barn med olika svårigheter kunde i kören blomma ut och våga sjunga, uppträda, få självförtroende och känna naturlig samhörighet. Lästräning fick de på köpet, liksom förmåga att koncentrera sig, samarbeta och ta ansvar. 

     Mina egna visor fick spridning, de  finns sen länge utgivna på flera förlag och numera även på Spotify och Youtube och används flitigt fortfarande. Texterna handlar ju om barnen själva och deras värld, till skillnad från den popmusik som tyvärr mer och mer tagit plats i skolans musikundervisning.

 

Vokalerna

 

     Under några år som speciallärare ledde jag ett projekt "Lär med musik", där barn med läs-och skrivsvårigheter fick testa ett annorlunda sätt för lästräning. Inspiration fick jag bl.a via en bok av Christer Gudmundsson och litteratur om suggestopedi, en inlärningsmetod med musik och avspänning som hjälpmedel. Mer om detta i ett annat blogginlägg.  /. Birgitta

 

En länk att kopiera och lyssna till, med Positivspelaren musik+plansch: https://youtu.be/PFirgfkET0Y

Antal kommentarer: 3

2022-10-01 11:04:51 - Christina , E-postadressen är dold

Vad roligt att läsa! Jag hade också musiken själv i mina klasser. Det var jätteroligt. Jag började i slutet av 70- talet och vi hette lågstadielärare då! Olle Widestrand var poppis o jag trampade på på orgel.Ex . Mors lille Olle även morgonpsalmer börjades dagen med.
Vi hade pjäser o föräldraträffar med musikaler emellanåt( hela lågstadiet.. Alice Tegner afton mm. Vårblommornas fest t.ex. Roligt

2023-09-24 00:30:25 - Birgitta , E-postadressen är dold

Intressant läsning. Det var bättre förr när man som lärare hade större frihet att planera sin undervisning.

2023-12-04 11:48:43 - AnnMari Ohlsson, E-postadressen är dold

Alltid roligt att läsa om din tid som lärare. Minnen från egna skoltiden dyker upp. Skolradion!
Mina barnbarn älskade Positivspelaren. Den skulle vi sjunga när det var läggdags. Endast den yngste var "tillräckligt musikalisk" :D och bad mig vara tyst.
Namn: E-postadress: Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)